Tags

, , , , , , , , ,

En was ik opeens weer eens een filmpje aan het maken.

Ik was gevraagd om op donderdag 2 november foto’s te komen maken op De Beursvloer in Eelde. Dat is een soort ruilbeurs waar het bedrijfsleven en vrijwilligersorganisaties diensten uitruilen. De beurs was goed georganiseerd door de Haren Tynaarlose Uitdaging, en bovendien erg gezellig en leuk. Maar daar sta ik dan opeens weer te fotograferen. En voordat ik het weet ook wat filmshotjes te maken met mijn telefoon.

Ik ben gewend om te werken met professionele filmapparatuur, maar die heb ik zelf niet. Op deze primitieve manier werken had ik het nog nooit gedaan, en ik had geen enkel vooropgezet plan. Ik had zelfs niet eens de bedoeling om een filmpje te maken. Maar als je dan eenmaal bezig bent in die flow van routine en adrenaline….

Eenmaal thuis merkte ik dat ik vanuit mijn ervaring alles had gemaakt wat ik nodig had om er een verhaaltje van te maken. Zou het?

Met een eenvoudig montageprogrammaatje (want: zou mijn laptopje er niet van vastlopen?) heb ik de beelden achter elkaar gemonteerd. En voila! Het kan dus. Toen het geheel afgemaakt met mijn eigen muziek er onder, want heb je geen gedoe dat Youtube gaat klagen over auteursrechtenschending en doe je er nog eens wat mee. En klaar!

Het resultaat is hieronder te zien, in een korte en lange versie.

Gezichtherkenning

Maar: er viel me nog iets op. Leuk of angstaanjagend? Toen ik de filmpjes op Youtube zette, stelde Youtube zelf een stil voor, het startbeeld. In beide gevallen pakte het er dezelfde foto uit: die van Gerni Luttikhuis die de Beursvloer organiseerde. Het toepasselijk natuurlijk, en je kunt er als gebruiker blij mee zijn dat Youtube zo’n verstandige keuze maakt. Maar als ik er over na denk hoe Youtube dat doet, word ik minder blij.

Kijk de filmpjes eens door: hoe kan Youtube Gerni als hoofdpersoon van dit filmpje herkennen uit al die andere mensen (in fotolijsten)?

Gerni komt wel in het filmpje voor, maar in allerlei verschillende situaties, zittend, lopend, en profiel enz. En je moet maar net weten dat zij in zekere zin de hoofdpersoon is. Dat ligt er niet lagen dik bovenop.

Kennelijk maakt de kunstmatige intelligentie van Youtube een soort 3D-model dat Gerni in alle toestanden kan herkennen en identificeren. En trekt daaruit de conclusie dat zij relatief vaak te zien is, en daarom wel de hoofdpersoon moet zijn. Vervolgens pakt Youtube dát beeld er uit, waarop Gerni het duidelijkst herkenbaar staat.

Als het inderdaad op die manier werkt, betekent dat, dat Youtube haar nu in ieder willekeurig filmpje of foto kan identificeren. En daar lijkt het wel op. Dan is de volgende vraag: heeft Youtube/Google een 3D-gezichtsherkenningsarchief van miljoenen/miljarden mensen? En wat doen ze er verder mee? Zouden we zoiets van een overheid tolereren?