Wat ik vandaag ontdek: Geert Wilders heeft zijn Twitter-account voor mij afgeschermd. Ik ben geblokkeerd.

Wilders Account

Ik vind dat niet alleen verbazingwekkend, maar erger nog: zeer zorgwekkend. Moet ik dat uitleggen? Je Twitter afschermen doe je tegen mensen die je lastig vallen. Trolls. Maar ik heb – zover ik weet – nog nooit één tweet naar Geert Wilders verstuurd. Wat kan de reden zijn dat hij mij blokkeert?

Zeker, ik twitter wel eens óver Geert Wilders, en ik heb ook wel eens een blog geschreven waarin hij voorkomt. Zo vroeg ik me af hoeveel dat hek nou zou kosten, dat Wilders om Nederland wil zetten, en ik heb een soort berekening van de kosten gemaakt. Maar zou ik daarom niet meer mogen weten wat Wilders tweet?

Geert Wilders heeft nogal de mond vol over vrijheid van meningsuiting, maar dat die vrijheid vooral voor hem geldt en niet voor anderen, is bekend. Maar kan hij echt niet tegen een stootje? Wilders doet zelf uitspraken over anderen, bij voorkeur minderheidsgroepen, die ronduit kwetsend zijn. Wilders is verdachte in een strafzaak wegens discriminatie. Ook heeft hij ooit gedreigd met ‘een revolte,’ die in het hele land zou plaatsvinden als hij de macht niet zou krijgen. Desondanks is Wilders twitteraccount nooit geblokkeerd.

Aan de andere kant:

Vrijheid van meningsuiting? Voor Wilders ís dat Twitter. Iedere tweet van Geert wordt nieuws. Gewone interviews vermijdt hij immers en Wilders zorgt altijd wel weer voor sensatie en daarmee kijkcijfers voor de noodlijdende media. Ook vandaag haalde hij weer de publiciteit met een tweet. Hij postte een oorlogszuchtige poster waarop hij zelf poseert als ware hij Michiel Adriaanzn. de Ruyter zelf, maar dan in een filmdecor. Bijschrift: ‘Nederland terugveroveren.’

Kennelijk mag ik deze tweet en de poster niet zien. Waarom niet? Ik kan maar één reden bedenken: kennelijk ben ik die vijand waarop Nederland terug moet worden veroverd. Behoor ik tot de ‘vijandelijke legers.’ Ik vind dat een enge gedachte.

Anonieme Nederlander

Er is nog iets heel engs aan: als ik nog nooit met Geert het getweet, ben ik voor hem dus een volkomen anonieme Nederlander. De kans dat Wilders ooit een uitspraak van mij heeft gelezen of gezien is nihil.

Wie heeft mij dan geblokkeerd, wanneer en waarom? Het waarom is het meest simpele: ik ben niet geblokkeerd omdat ik Geert lastig viel. Ik heb immers nog nooit met hem getweet, en ben zeker niet het type internet-troll. Áls ik kritiek heb, is dat inhoudelijk en beschaafd. Blijft er één reden over: simpelweg omdat ik het niet met Wilders eens ben.

Rest de vraag dus, wíe me geblokkeerd heeft. Die is moeilijker te beantwoorden. Als ik nooit met Wilders getweet heb, hoe is Wilders dan met me in aanraking gekomen? Door mijn blog of ooit een tweet over hem? Kan, maar blokkeert Wilders werkelijk iedereen die wel eens iets kritisch over hem zegt? Dan heeft hij het druk. Veel te druk.

Lijst

Ik ben dus mogelijk opgespoord. Wilders heeft kennelijk mensen die een lijst bijhouden, of doorgeven, van alle mensen die zich wel eens kritisch over Wilders uitlaten. Die daarom bijvoorbeeld niet meer mogen weten wat Wilders tweet.  Ik vind dat een heel verontrustende gedachte, maar niet heel onlogisch. Zulke lijsten hebben we meer gezien in de geschiedenis. Inderdaad handig als er een revolte komt, als je het land wilt ‘terugveroveren,’  zoals we onlangs nog in Turkije hebben gezien. Hebben ze de adressen ook al aan die lijst toegevoegd? Ik vind het allemaal maar eng.

 

