Luisteren er eigenlijk nog mensen naar de radio? Ik moet zeggen dat het lang geleden is dat in naar een muziekzender luisterde. Er was een tijd dat ik als puber iedere maandagavond in mijn zolderkamertje aan de radio gekluisterd zat, om te luisteren naar Superclean Dreammachine. In dat programma mocht Ad Visser de muziek draaien die hij zelf leuk vond, totdat de terreur van de zenderco√∂rdinators met bijbehorende pulp ook daar toesloeg. Ik herinner me nog hoe diep de impact van de muziek was toen ik voor het eerst iets van Pink Floyd hoorde. Het was 1975. Wish You Where Here. Dat zulke muziek bestond, alsof je een ander universum instapte, onvoorstelbaar….!
Tegenwoordig speelt de radio geen rol meer in het ontdekken van muziek. Het internet heeft ons gelukkig bevrijd van mensen die ons voorschrijven wat we leuk moeten vinden. Muziek ontdekken doe ik via Spotify, Youtube of SoundCloud.

SoundCloud vind ik iets bijzonders, omdat daar echt iedere voorselectie ontbreekt. De muziekmakers kunnen hun muziek er zelf opzetten, zoals ook ik dat zelf ook doe. Ik vind er muziek in stijlen die nooit de radio zullen halen omdat ze te creatief en vernieuwend zijn. Je kunt doorklikken van de ene naar de andere, en zo kom ik de meest onverwachtse dingen tegen. Zelf luister ik bijvoorbeeld veel naar Dub. En wanneer hoor je dat eens op de radio?

Ik geniet van nummers die soms nog geen honderd keer zijn beluisterd. Vaak denk ik ‘waarom niet?’ Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind op SoundCloud veel muziek die veel interessanter is dat het gemiddelde radio-aanbod van tegenwoordig. De creativiteit viert er hoogtij. Vaak thuisvlijt op computers.
Zelf draag ik ook mijn steentje bij. Soms speel ik alleen gitaar, soms pruts ik van alles in elkaar met samples en speel ik er synthesizers bij. Als ik daar tijd voor heb – en dat is niet zo vaak als ik zou willen. Dit is weer zo’n nummer. Omdat ik zelf niet kan zingen, gebruik ik soms samples, stukjes die ik van Youtube haal en dergelijke. Dit is van dubdichter Ras Malekot, en ik heb er (toepasselijke?) muziek onder gezet: The Drums of Afrika.
Mijn eerste soundcloud-account is inmiddels vol (je kunt geen nieuwe plaats maken door nummers weg te halen) dus ik heb een nieuw account aangemaakt. Niet dat er veel mensen zullen luisteren, het aanbod op SoundCloud is megagroot, en je komt pas bovenaan te staan als je al veel beluisterd bent, maar toch. Wie wil luisteren, kan dat nu.

