Tags

, , , , ,

Update: Leuk, inmiddels in mijn vraag/idee opgepikt door een aantal mensen die er een website bij hebben gemaakt: watdoenwemethetinfoversum.nl. Je kunt er je eigen ideeën voor het infoversum kwijt of stemmen op andere ideeën

‘Wat moeten we daar in godsnaam nu mee?’ denk ik meteen als ik hoor dat het Infoversum failliet is. Het leek zo mooi: een prachtig soort futuristische 3d-bioscoop. Maar inmiddels is de toekomst alweer verleden tijd.

Ik had er graag eens naar toe gewild, naar die prachtige films, in een koepel helemaal rondom je geprojecteerd, in een speciaal daarvoor ontworpen uniek gebouw. Het is er niet van gekomen. Daarom waarschijnlijk, is het nu failliet.

Ja, ik ben er één keer geweest: toen het in aanbouw was. Begeesterd vertelde één van de bouwlieden me hoe het ging worden. We stonden in de unieke ronde koepel, die toen nog leeg en kaal was. ‘Daar komen de drie laserprojectoren! En daar de stoelen! Een gebouw dat helemaal voor deze ‘functie’ is ontworpen.’

infoversum blog

Mooi of ‘functie’

De leek versus de architect

Er zijn – zoals u weet – veel dingen waar ik niets van begrijp. Eén daarvan is architectuur. Goed, als leek zie ik meteen of een gebouw mooi of lelijk is, daar niet van. Maar volgens architecten mag je niet zeggen of een gebouw mooi of lelijk is. ‘Mooi’ is een volstrekt onbelangrijk begrip. Irrelevant!

Of iets ‘mooi’ is,’ is iets dat de meeste leken kunnen beoordelen, maar een zichzelf respecterende architect zal zich er daarom nooit iets van aantrekken. Het gaat om ‘kwaliteit.’ En het belangrijkste is: functie.

Daar kwam ik achter tijdens de eerste discussie over architectuur die in ooit bijwoonde. Het was meer dan tien jaar geleden. De gemeente Groningen had nieuwe plannen voor de Noordkant van de Grote Markt. Daar was een soort winkelcentrum a la Assen of Almere gepland. Gelukkig was men zo dom om dat te koppelen aan plannen voor een parkeergarage onder de Grote Markt. De plannen stuitten op massaal verzet van de bevolking en gingen de kast in. Niet omdat ze foeilelijk waren (dat waren ze) maar om de parkeergarage.

‘Functie’ voordat je een gebouw ontwerpt

Niet gezellig of mooi

Uit een hoge hoed kwam vervolgens opeens een plan om dan maar de Oostwand van de Grote Markt aan te pakken. Daar kwamen te weinig mensen, en dat leek het gemeentebestuur een probleem. Voor wie, is me nog steeds niet echt duidelijk.

In ieder geval: de bevolking mocht meepraten tijdens eindeloze inspraak- en discussieavonden. En de bevolking bleek maar één verlangen te hebben: het moest ‘mooi’ worden. Of ‘gezellig.’ Zoiets als in Amsterdam, waar al die toeristen op af komen vanuit de hele wereld. Of zoals er ooit aan de Grote Markt had gestaan, voordat de Duitsers en de Modernisten voorbij kwamen. Het liefst iets met geveltjes.

Daarover mocht echter helaas niet gepraat worden, dus verliet ‘de bevolking’ kwaad stampend de discussie.

Volgens de leider van de discussie over Forum en de Oostwand moest het eerst gaan over de ‘functie.’ ‘Je kunt immers geen gebouw ontwerpen voordat je ‘weet wat er in komt?’ ‘Wat voor functie het krijgt?’

Tien jaar later

Winkels en een soort multicultureel centrum

Inmiddels zijn we tien jaar verder, en er wordt gebouwd. Over de functie van de gebouwen valt niet veel te zeggen. Winkels en een soort multicultureel centrum, onder de naam Groninger Forum.

Over het uiterlijk valt wel wat te zeggen. Het eerste gebouw staat er, studentenvereniging Vindicat. Je kunt er van alles van vinden, maar ‘geveltjes’  of ‘gezellig’ is het in ieder geval niet geworden. En verder: de bevolking heeft mogen kiezen uit ontwerpen voor het nog te bouwen Groninger Forum, maar daar zat geen ‘gewoon Nederlands gezellig’ of ‘Anton Pieck’ tussen. Je kon kiezen tussen Modern, MOdern, ModerN of MODERN!

Functies aan de Grote Markt

Functies aan de Grote Markt

Zet gewoon een mooi gebouw neer

Welk gebouw heeft nog zijn oorspronkelijke functie?

‘Waarom niet?’ denk ik weer. Wat is er fout met de smaak van de gewone burger? De burger die straks massaal moet komen, waar het tot voor kort veel te rustig was, volgens het gemeentebestuur?

En: waarom moet je eerst weten wat er in een gebouw komt voordat je het kunt ontwerpen? Kun je niet allereerst een groot gebouw neerzetten dat vooral gewoon mooi is en je overal voor kunt gebruiken.

In Groningen hebben we een voormalige Zwarte Doos voor het UWV die wordt verbouwd tot multifunctionele invulling, met kantoren, appartementen, en een restaurant op 55 meter hoogte, dineren op het dak.

En we hebben talloze kantoren waarin nu studenten wonen en huizen die nu kantoren zijn. We hebben een hotel dat nu asielzoekerscentrum is, we hebben een Korenbeurs die nu een supermarkt is, en vele vele kerken die nu expositiecentra enz. zijn.

Kortom: bijna alle gebouwen blijken in hun leven meerdere functies te krijgen, en vaak functies die helemaal niet op elkaar lijken. Wat bijvoorbeeld te denken van een (Noorder)zwembad dat vervolgens een bibliotheek werd? Om daarna een bedrijfsverzamelgebouw te worden?

En dan heb ik het nog niet over de gebouwen waarvan de functie veranderd terwijl ze hun oorspronkelijke bestemming wel behouden. Neem het NS-station. Ooit een statig station, nu een half winkelcentrum.

Wat blijft: de Korenbeurs is een prachtig gebouw dat het centrum van Groningen verrijkt met schitterende architectuur, een gebouw dat mij en velen als Stadjers met trots vervult. Een gebouw waarvan iedere leek zegt: dat is gewoon mooi. Een gebouw dat er over honderden jaren nog zal staan. Dat kan bepaald niet worden gezegd voor de Zwarte Doos en heel veel andere moderne architectuur (waarmee ik niet wil zeggen dat alle moderne architectuur lelijk is).

 

Rennen!!!

Uit bovenstaande zal wel weer blijken dat ik helemaal geen verstand van architectuur heb. En met mijn uitgesproken mening maak ik niet alleen goede vrienden. Ik ga vast rennen, want daar verder op zie ik een heel, heel kwade architect aankomen!

Maar voordat ik weg ben nog één korte vraag: wat doen we met het Infoversum? Wie heeft er een goed idee?

Kantoren?

Asielzoekers?

Of maken we er het hoofdkantoor van de SP van:  even rood schilderen en het steeltje er op………………..?????

strawberry infoversum Marco in 't Veldt

 

