mist

Maandag was het een bijzondere dag voor me. Het was de dag dat ik mijn moeder begroef. Ze stierf ongeveer een jaar nadat mijn vader overleed. Het werd ook een dag waarop ik voor het eerst oog in oog stond met een deel van mijn familiegeschiedenis.

‘s Morgens vroeg in Groningen. Met de hele familie in de auto… dikke mist ontneemt bijna ieder zicht. Als we voorbij Almere komen voltrekt zich een wonder. Opeens rijden we een stralende nazomerdag in. Twintig graden op 2 november. De warmste novemberdag sinds het begin van de metingen in 1901. In dat licht lijkt zelfs een begraafplaats een paradijsje. Zeker als die zo mooi is als die in Bussum.

20151102_121727_resized

Algemene Begraafplaats Bussum. Foto: Marco in ‘t Veldt

Mijn moeder Lydie Meijer is geboren en getogen in Bussum. Met haar huwelijk kwam ze in het Twentse plaatsje Wierden te wonen, maar altijd is ze terug blijven verlangen naar haar Bussum. In het laatste jaar van haar leven kon ze weinig meer, haar lichaam was versleten. Ze zat slechts op de bank naar de radio te luisteren. Het deed haar goed dat ik onderzoek deed naar haar familiegeschiedenis, het leverde gespreksstof op, en een reden om over haar jeugd en ouders te praten, een tijd waaraan ze vaak moest terugdenken. Ze vond het interessant en was verrast over wat mijn onderzoek opleverde.

Toen ik onlangs – in het kader van mijn onderzoek – contact had met de gemeente Bussum over de verdwenen grafstenen op onze familiegraven, bleek dat er nog plaats kon worden gemaakt naast het graf van haar ouders. Het is een mooi idee dat mam nu weer bij haar ouders ligt die haar vierentachtig jaar geleden zo warm in hun armen sloten als klein baby’tje.

DSC_0055

We hebben haar teruggebracht naar waar ze thuishoort. Het was verdrietig maar gaf ook voldoening. Beter hadden we het levenseinde van mijn moeder niet kunnen maken.

Mijn moeder ligt nu op de Algemene Begraafplaats Bussum, een begraafplaats uit 1886. Het oorspronkelijke ontwerp is van J.F Everts, dezelfde architect die ook bijvoorbeeld de fabriek Dijkhuis & Co voor onze familie bouwde.

Ingang van de Algemene begraafplaats Bussum. Foto: Marco in 't Veldt

Ingang van de Algemene begraafplaats Bussum. Foto: Marco in ‘t Veldt

Ze ligt er op stand. Het oude gedeelte van de begraafplaats krijgt een monumentale status. Mam ligt er bijvoorbeeld op nog geen steenworp afstand van burgemeester Van Suchtelen. Ook uitgever Van Dishoeck heeft er een plekje. En natuurlijk onze familieleden, zoals mijn overgrootmoeder Cornelia Groot. Ook daar hebben we rozen gelegd. Hallo Cor en Lien.

DSC_0094

Bloemen op het graf van Cornelia Groot, Lollina Meijer en Johannus Hendrikus Dijkhuis

Nassaulaan

Na afloop liepen we naar de nabijgelegen Nassaulaan. Vreemd, want maandenlang had ik in mijn vrije avonden onderzoek gedaan, en geschreven over de geschiedenis van die laan, maar ik was er nog nooit geweest.

Lang stond ik stil bij Nassaulaan nr. 3. De gevel is aan de onderkant ingrijpend verbouwd en vormde ooit één geheel met het nu witgeschilderde buurpand, dat nu nr 1b heeft. Dat is op een andere manier verbouwd, waarbij o.a. de daklijst is verwijderd en de gevel wit is gestuct. Om de een of andere reden heeft men er een bord ‘Anno 1903’ opgezet, dat niet het bouwjaar aangeeft.

DSC_0114

Het witte pand is Nassaulaan 1b, dat rechts daarvan nr. 3. Samen ooit de winkel van bakker J. Meijer.

Ooit was nr.3 de bakkerswinkel van Jacob Meijer. Links op de gevel is nog duidelijk de beugel te zien waarop zijn uithangbord ooit hing.: J. Meijer. Pattiseur Confiseur.

DSC_0112
De winkel moet in 1886 gebouwd zijn. Nu ik er zelf eens voorstond, kon ik ook duidelijk zien dat het gebouw eens een twee-eenheid vormde met het pand er naast, dat nu nr. 1b is. Dat is bijvoorbeeld goed te zien aan de daklijst. Op nr 3 zit nog de originele lijst, met op de hoek een hoekornament, dat aan de andere kant ontbreekt. Dat heeft op de linker hoek van nr 1b. gezeten.

DSC_0164

hoekornament

Verderop staat Nassaulaan nr 25a nog, dat zijn leven begon in 1884 als Nassaulaan 15. Het was de winkel van Gerard Dijkhuis en mijn overgrootvader Aldert Meijer, die werd voortgezet door zijn weduwe Cornelia Groot. Het was mogelijk de eerste winkel in de Nassaulaan, en voor zover ik kan zien, is het nu het oudste winkelpand dat er nog staat. Wat mij betreft goed voor een monumentenstatus, maar de gemeente Bussum denkt daar kennelijk anders over. Net als nr. 3. staat het wat zielig klein ingeklemd tussen de nieuwere – en daarom veel grotere – winkelpanden in de rest van de straat.

DSC_0122

DSC_0125Slecht onderhoud

Er moet me wel van het hart dat ik ontzettend van schrok van de staat van de beide historische panden. Nr. 3 staat leeg, en hoewel in nr 25a nog wel een winkel zit, is het bovendeel van de winkel ook zwaar verwaarloosd. Mooi is misschien dat in de ramen nog het originele ongewalste glas zit, maar beide gebouwen maken een troosteloze indruk. Kapot voegwerk en rottend houtwerk. Lekkende dakgoten. Gaat Bussum zo met haar verleden om? Waar dat toe kan leiden is goed te zien op de hoek.

DSC_0131Op die hoek – nr 31 – stond de limonadefabriek Dijkhuis & Co. Nadat deze afbrandde, is er een speelgoedwinkel gebouwd die slechts ten doel heeft op te vallen, maar die geen enkele concessie doet aan de historie, de unieke plek of de sfeer van deze ooit zo voorname winkelstraat. Dit in tegenstelling tot de fraaie boekhandel Los er tegenover.

Boekhandel Los in Bussum. Foto Marco in 't Veldt

Nadat ik deze trieste balans had opgemaakt, liepen we verder. De maag vroeg aandacht, dus liepen we naar het meest nabijgelegen bakkerszaakje om wat te eten en te drinken.

DSC_0152

En het was daar dat ook mijn andere grootmoeder even voorbij kwam.
Onze koffie werd namelijk geserveerd op tafels die helemaal bedrukt waren met oude pagina’s van de Bussumsche Courant. En daar pal naast me, kon mijn oog er niet omheen: Uitgeefster Wed. G.M. Marckelbach, of voor familie: Sijbrigje. Hallo overgrootmoeder… over jullie familiekant moet ik ook nog schrijven, maar dat komt later.

DSC_0161

Na afloop van een emotionele maar zonovergoten dag reden we Bussum uit in prachtig avondrood. Opeens veranderde de zon echter in een bleke witte schijf en verdween. In een afstand van nog geen paar honderd meter reden we vanuit het prachtige nazomerweer opnieuw het duister van een dikke mist in.

Het was een historische dag.

mist (2

Verder lezen?

Over bakker J. Meijer op Nassaulaan 3 Bussum: https://marcoveldt.wordpress.com/2015/08/30/bakker-jacob-meijer-in-de-nassaulaan-3-bussum-1886-1915-familiegeschiedenis-meijer-in-bussum/

Over kruidenier A. Meijer en de weduwe A. Meijer op Nassaulaan 25a https://marcoveldt.wordpress.com/2015/09/20/een-kleine-geschiedenis-van-kruidenier-a-meijer-en-de-wed-a-meijer-in-de-nassaulaan-25-in-bussum-geschiedenis-familie-meijer/

Over de limonadefabriek Dijkhuis & Co, Nassaulaan 31 Bussum:  https://marcoveldt.wordpress.com/2015/08/21/de-oprichting-van-de-fabriek-dijkhuis-co-in-de-nassaulaan-geschiedenis-van-de-familie-meijer-in-bussum/

